REVIEWS: 16 August 2003: Lorca Rock Festival, SPAIN

Been to a Vai show? Review it here. Please post in the appropriate thread for each show!
Mikey
Ex-admin
Ex-admin

Anybody here go to the show? Post your reviews here!

Peace,

Mikey
vai.com
Last edited by Mikey on Wed Aug 25, 2004 3:18 pm, edited 3 times in total.
fermath
Newcomer

I was there, yesterday

It has been the first time I see Steve live. Despite of some technical problems (there was a guy hanling cables on the stage all the time, Steve's guitar lose volume some times), the sound was quite good.

The show was amazing, It's a luxury to see those musicians playing together. They played a set list composed by both new and old songs ("Erotic Nightmares" was great!), along with some solos. Sometimes the three guitars were playing the same solo, and it sounded very clear!.

A great Steve ... with a great band. I was specially impressed with tony Macalpine and Billy.

Regards.
extremist
Newcomer

Hi! I was there yesterday and it was my first Steve Vai gig. The sound was quite good but I noticed that the distortion was a bit different, but amazing :).

All the members of the band played excellent. Great show!! It was a pity that the band didn't play Tender Surrender, but they played songs that I love (like Bad Horsie) and I didn't expect that they will play them :).

Steve said that they were recording a video. Will the video be available?

Regards.
John
Member
Member

I couldn't make it! :(
Could anyone post a setlist?
zod
Newcomer

I was there last night, only to see Steve. 2 hours of pure pleasure.
The concert was AMAZING, this was the first time I see Steve live.
Tony MacAlpine and Billy also are great musicians. But you can really know how GOOD Vai is only if you see him live. Pure spectacle, and unbeatable guitar skills. I would do this review more long but I'm from Spain and my english isn't very good as you can see, so It's hard for me. But there is a extended review in spanish for people who can understand spanish:

Bueno, ayer estuve viendo esas 2 horas de puro placer a Steve Vai y todavia no me lo creo... ¡q conciertazo!
Empezo un poco mas tarde de la hora inicial (como siempre en tos los conciertos) Pero valio la pena la espera. Steve llebaba consigo a Tony MacAlpine a la guitarra (La Cort esta azul cuyo nombre no recuerdo) y teclados (lo q para mi era como matar 2 pajaros de un tiro pues tb tenia muchas gabas de ver a MacAlpine ) Al bajo se traia a Billy Sheenan (o como se escriba) Joder, este tio me impacto, y mira q ya lo habia visto antes, pero es capaz de desviar tu atencion del mismisimo Vai para mirarlo a el. Tambien llevava otro guitarrista (el pequeño gran hombre, pequeño por su altura y grande pq novea como tocaba llevava una JEM de 7 cuerdas) y el bateria. A estos 2 era la primera vez q los veia con Vai y vete tu a saber como se llamaban.
La selecciond de temas fue bastante acertada tocando temas muy variados tanto de los primeros discos como de los ultimos, algunas versiones y temas del Billy... Y no solo eso, en los temas de Vai metia cosas nuevas y eso, sus tipicos finales de cancion en plan pisar la guitarra, pasar la lengua por las cuerdas y todas esas vaiadas. hasta se agarro con MacAlpine y se hacian taping el uno en la guitarra del otro dando vueltas a toda leche!!
Por cierto que la peña dio una buena acogida pegando saltos, aplausos, coros tipo oeoeoe y esto se hizo mas patente en canciones como Whispering a Prayer donde los aplausos espontaneos se sucedian uno tras otro.
Toda la actuacion estuvo salpicadas de solos de los componentes lo q siempre se agradece. El final del concierto fue una version de The attitude Song con un final abierto donde los 4 tios empezaron a hacer solos sin parar y eso ya fue apoteosico, vamos.
El sonido estuvo bastante bien aunq hubo pinchazos como cuando el Billy canto un tema de su disco en solitario ¡no se le oia cantar los primeros 10 segundos! pero eso solo fue una anecdota, pues en general el sonido yo creo q fue insuperable.
Y por supuesto Vai estuvo INCREIBLE!! Cambio de vestuario unas 3 veces... salio a tocar al principio con los ojos vendados y luego con el casco ese de luces, la JEM que se le iluminan los trastes... todo espectaculo. Yo es la primera vez q veia a Vai en directo, lo habia visto en video y eso. hasta empezo a putear a Britney Spears!!! Pero lo mas importante: realmente cuando ves a Vai en directo, en frente tuya, te das cuenta de lo bueno q es. Como opinion personal, no hay ningun guitarrista q pueda igualarlo y no creo q nunca lo haya!!
Se nota q esas 2 horas de anoche no se me olvidaran en la vida!!

Greetings.
lastmohican
Member
Member

Gacias por contarnos el concierto de Vai. Por lo que cuentas el espectaculo es practicamente el mismo que hizo en su ultima gira por España. Me refiero al set de canciones y sobre todo al tipo de ropa que se pone. Yo le he visto en 4 ocasiones. Una con David lee Roth otra con Whitesnake y por ultimo dos en solitario. Lo de tocar la guitarra del Tony y este la suya dando vueltas..etc etc. Puro espectaculo. Yo tuve la suerte de hacer para el de interprete en la prueba de sonido de su ultimo concierto, en la gira de UltraZone. Me regalo puas, cuerdas y un monton de cosas mas. Fue realmente divertido. Incluso me dejo colgarme la guitarra que llevaba en forma de corazon. Bueno, pues encantado de que nos hayas contado el concierto de ayer en Lorca. El tuyo ha sido probablemete el primer post en español, y seguro que aqui alguno empezara a mosquearse, pero en las normas no dicen nada al respecto :wink:

Por cierto yo soy de Vitoria.

Un saludo..Luis
cerealk
Member
Member

muy ben

and now maybe in English?

extremist
Newcomer

Do you know if the video will be available? I'd like to watch it (i wan't to watch it again and again, like official stuff :) .
jenarom
Member
Member

Translation form zod's post, as best as I can given that spanish from Spain is somewhat different from Mexico.

OK, last night I was watching those 2 hours of pure Steve Vai pleasure and I can't still believe it....what a concert!

It started a little late (as in every other concert), but the wait was worth it. Steve had Tony MacAlpine on the guitar and keyboards (which for me was like hitting two birds at the same time because I also wanted so very much to see MacAlpine). On the bass he had Billy Sheehan. Damn, this guy made an impact on me, and I had even seen him before, but he's capable of deviating your attention from Vai himself to make you look at him. He also had another guitarist (the small great man, small for his size, and great for his playing as he had a 7-string JEM) and the guy in the drums. These last two was the first time I saw them with Vai, and who knows what their names are.

The set list was great as he played various songs from his first albums as from the latter ones, some songs from Billy... And not only that, in Vai's songs he put new things, such as his typical song endings, playing with his tongue and all those Vaisms. He even played together with MacAlpine and tapped each others guitars, going around in a very cool way. As a matter of fact, the audience was great, jumping, applauding, cheering, and this was more noticing in songs like Whispering a Prayer where the spontaneous applauses happened one after the other.

The whole show was full of solos from the musicians, which is always thankful. The concert's ending was a version of The Attitude Song with an open ending where the 4 guys were soloing without stopping and that was amazing.

Sound was very good even though there were some mishaps such as when Billy sang a song from his solo album, you couldn't hear his singing on the first 10 seconds. That was one thing, but in general the sound I think was great.

And of course Vai was INCREDIBLE! He changed clothes 3 times...came out playing blindfolded at the begining and with a helmet with lights, and a JEM with lights on the frets...all show. It was the first time I saw him live, I had seen him on video. He even started to make fun of Britney Spears!!! But the most important thing: when you really see Vai live, in front of you, you realize how good he is. In my personal opinion, there's no other guitarist that can match him and I don't think there ever will be!! I think it shows that those 2 hours last night will neve be forgotten in my life!
jenarom
Member
Member

Translation from lastmohican post:

Thanks for telling us about Vai's concert. From what you're telling the show was practically the same one he did on his last tour on Spain. I'm refering to the set list and specially about the type of clothing he wears. I've seen him on 4 ocasions. One with David Lee Roth, another one with Whitesnake and the last two solo. About the guitar playing with Tony and he on Vai's going around and around...etc, etc. Pure show! I had the luck of being the one playing on his sound check on his last concert, from the Ultra Zone tour. He gave me picks, strings and a whole bunch of stuff. It was really fun. He even let me hold his heart guitar. Well, I'm happy that you told us all about last nights concert in Lorca. Your's is probably the first post in spanish, and I'm sure more than one here will be bored by it, but there is nothing in the rules about it. :wink:

As a matter of fact, I'm from Vitoria.

Grettings, Luis.
Mikey
Ex-admin
Ex-admin

Thanks for the translations, Jenarom! And thanks LastMohican and Zod!

- Mikey :)
lastmohican
Member
Member

Hi all. Soory for my last post in spanish, i promise next time i´ll post the translation too.
Well at the moment i´ve found one picture of the stage. As soon as i get more info here in Spain i´ll post here. I´ve a couple of spanish webs that will post a lot of pics of the event, but at this moment there´s no pic (just finished yerterday) :wink:

http://es.news.yahoo.com/fot/txt/20030811164438.html

From Spain

L.
giloumen
Newcomer

I was in Lorca, seeing a Vai show for my 3rd time.
The journey was quite long (I came from France... 2000 km of road !), but I knew that I would not regret...

The band was the same than at the last show i've seen (Paris, 2001), exept the drummer... I confirm that J. Colson "hits really hard" !!

I was afraid at the begining of the show... during the first song, we simply could not hear Vai's guitar !! Fortunately, it have been repaired... but in the whole, I would say that if the sound was correct, it was far from being as perfect as in the 2 shows I've seen before (Toulouse 1999, Paris 2001)

Here is a set list as I can remember it (in disorder...in fact, I have scanned all the Vai albums I have and tried to remember if he played the songs...I think I must have forgotten some songs and this list have to be completed.)

- Shy Boy
- a song of B. Sheehan (i don't know its title...)
- Blue Powder (yeah !! it is my favorite Vai song...)
- Erotic Nightmares
- The Animal
- Bad Horsie
- Bangkok + Bull Whip
- For The Love Of God (... is there any show were he doesn't play it ?)
- Giant Balls of Gold
- Incantation
- Whispering a prayer (his most amazing performance of the night i think...)
- Fire (from J. Hendrix. I really appreciate that in each show he replayed a song from other artists he likes. I wish it could be more than only one ! )
- The Crying Machine
- Jibboom
- Liberty
- Attitude Song
- ??? (songs i have unfortunately forgotten.... !!)

There were also moments when each member of the band played interludes. The most impressive was B. Sheehan ("the best bass player in the world", as Steve presented him...), in his "duel" with S. Vai... and my prefered moment in it was when Steve was "laughing" with his guitar, exactly like Jack Butler in the film Crossroads.

Finaly, I REALLY REALLY don't regret my journey... Steve plays better and better at each show I can see... it's simply incredible !!
lastmohican
Member
Member

Here´s a picture from the Lorca festival.
Image

L.M
extremist
Newcomer

I have some photos sent by me from Chosu from irc-hispano network. I will upload all soon to make them accesible to all (they occupy about 700k each :S). Any idea on where can I publish them?
Post Reply